top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

פורטל B2B על שרפוינט – סיכום סמינר בכנס מיקרוסופט

ברוכים הבאים לדיגיטליקה. זו הפעם החמישית שאני פותחת בלוג חדש, ובכל פעם יש התרגשות קטנה וקצת מתח: איך הוא יהיה? מה יהיה האופי שלו? האם אצליח ליצור עניין אצל הקוראים שלי? אני, בכל אופן, אעשה כמיטב יכולתי.  אני מזמינה אתכם לקרוא ובעיקר להגיב.


* * *


אתמול התקיים סמינר אתר B2B מנצח כמכפיל כוח עסקי לארגון בכנס שרפוינט אקסטרים של מיקרוסופט. אני הייתי אחראית לארגון והובלת הסמינר, יחד עם הבוס הנחמד שלי, צביקי גולדברג. שמחנו לפגוש את המשתתפים שהגיעו לסדנה שלנו למרות מזג האוויר הרטוב והפקקים שהגיעו יחד אתו. המסקנה העיקרית שלי אחרי הסמינר, היתה שעם כמות המידע שניסינו להעביר, יכולנו לספק שני ימים ולא רק אחד… זו כנראה היתה גם אחת הבעיות בסמינר – הנסיון להתייחס למגוון גדול של נושאים, על חשבון ההעמקה.


פתחתי את הסמינר עם הרצאה כללית, שהסבירה מהו פורטל B2B (ומה הקשר ל-ExtraNet), מיהם קהלי היעד שלו (לקוחות עסקיים, שותפים, ספקים ומתווכים) ומהן התועלות שנרצה להשיג באמצעות הפורטל (צמצום עלויות, קיצור תהליכים, שיפור שירות לקוחות והגדלת הזדמנויות עסקיות).

חלק מהמטרות האלו כדאי להשיג באמצעות אינטגרציה ישירה בין ארגונים עסקיים. זה פתרון יעיל מאוד, אבל דורש השקעה טכנולוגית ועסקית גבוהה יחסית מצדנו וגם מצד הארגונים שאליהם אנחנו מתחברים. הקמת פורטל B2B מאפשרת לנו להשיג את המטרות האלו ע”י השקעה נמוכה יותר, חד צדדית ברובה וכן ניתן להוסיף יישומים שיתנו ערך מוסף לפעילות, כולל מדיה חברתית ומדידה של הפעילות במערכת.


אחרי הרצה קובי מגנזי ממטריקס, שתיאר את המציאות העסקית הכאוטית של ימנו, וכיצד פורטל B2B יכול לסייע לארגון למקד ולהגביר את הפעילות העסקית שלו בתנאים האלו. קובי תיאר את היתרונות של גישת “שבירת החומות” שמשלבת סביבה סגורה של שירות עצמי עם מידע שיווקי. האינטגרציה למערכות פנימיות: CRM, ERP, ניהול מסמכים ועוד.

מיכאל אירמאי הצטרף אליו להצגת דמו שבו הדגמנו (אחרי שהתגברנו על בעיות תקשורת מקומיות) כיצד אנחנו מפעילים יכולות מובנות של SharePoint ו-InfoPath כדי להתחבר ל-web service שחושפת מערכת ה-CRM. דמו נוסף הפעלנו מול Excel Services. בלי לכתוב שורת קוד אחת, יצרנו יישום שמאפשר לשותף עסקי להכניס לידים למערכת ה-CRM ולעקוב אחריהם, יישום שמאפשר לקבל און-ליין הערכה של דירוג האשראי של לקוח אפשרי, והפעלה של workflow לאישור בקשת משכנתא.


אילן ששון מחברת Intlock הרצה על מדידה ובקרה של פעילות המשתמשים בפורטל. המטרה של מדידה ובקרה בפורטל היא להשיג מידע מקסימלי על האופן שבו המשתמשים מתנהגים בפורטל, ולקבל נתונים שיהיו משמעותיים ויאפשרו לנו להגיב ולהתאים את הפורטל בהתאם למידע המתקבל. לשם כך יש חשיבות גדולה בין היתר ליכולת “להבין” את ההתנהגות של הפורטל, לדוגמא מבנה המידע באתר, משמעות וחשיבות של פעולות מסוימות באתר (כגון לינקים או כפתורים מסוימים) ואח”כ להציג את המידע שנאסף בצורה שיש לה משמעות וניתן להסיק ממנה מסקנות שיובילו ל-action items ממשיים.

אילן ששון בכנס שרפוינט אקסטרים



קרל אשר ממיקרוסופט בלונדון נתן הרצאה מרתקת על מנוע החיפוש FAST for SharePoint, מנוע חיפוש מהמתקדמים בעולם שפועל בגירסה המותאמת ספציפית ל-SharePoint. המנוע מאפשר לנתח את המידע שאותו מעוניינים לחפש, ולחלץ מתוכו מידע שמאפשר לנו להחזיר את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר ובהקשר המתאים. כדי להסביר מהי רלוונטיות, הציע קרל להשתמש במשפט המפורסם: Truth, the whole truth and nothing but the truth. האמת (מה שאני מחפש), כל האמת (להגיע לכל מידע הרלוונטי) ושום דבר פרט לאמת (בלי מידע שהוא לא רלוונטי).

קרל הציג כמה פתרונות חיפוש מדליקים שמבוססים על FAST – למשל globrix – אתר בריטי המבצע חיפוש במספר אתרי נדל”ן – מעלל יותר מורכב ממה שאפשר לשער, כיוון ש-globrix מאפשר לבצע חיפוש בשפה טבעית, שאחר כך מתורגם לחיפוש מובנה באתרים שונים המתנהגים בצורה שונה. המשתמש גם מקבל את תוצאות החיפוש על גבי מפה, ויכול להתמקד בחלק מהמפה – פעולה שממקדת את תוצאות החיפוש שלו. אתרים נוספים שניתן לצפת בהם ביכולות של FAST הם למשל: GettyImages ו-Factive .


אחרי שדיברנו על “מה”, עברנו ל”איך”. אחרי ארוחת הצהריים, דיבר חן שקדי על המקום של תכנון חווית משתמש (User eXperience בשבילכם) בבניית פורטל. הכלל החשוב ביותר הוא לזכור שיש לקוח במרכז. תכנון חווית המשתמש אפקטיבי יכול להביא לתועלות גדולות מאוד, הרבה מעבר להיקף ההשקעה במסגרת הפרויקט. חן סקר מספר חוקים שהוכחו משמעותיים לממשק משתמש אפקטיבי: עקביות, פשטות, ייצוג היררכיה והקנית תחושת שליטה למשתמש. נושא מעניין נוסף הוא תכנון מונחה פרסונות, שיטה שמאפשרת לנו להתאים את התוצר הסופי לצרכים אמיתיים של המשתמשים.

מדובר בהתמחות שלמה שחלקנו נוטים לסווג כמיותרת (כי הרי אפשר להקים אתר גם בלי אנשי UX) אבל יש מאחוריה הרבה מאוד פסיכולוגיה והבנה של האופן בו משתמשים חושבים ומתנהגים ובמקומות בהן כן משקיעים ב-UX, התוצאה טובה לעין שיעור. לא לוותר!


תכנון ממשק משתמש הוא רק חלק מהתהליך. בהרצאה הבאה שלי הסברתי מהם האתגרים שהופכים את ההקמה של פורטל B2B קצת יותר מורכבת מהקמה של אתרים מסוגים אחרים. תכנון נכון של  התהליך  הוא בגישה של “THINK BIG start small“. ניתן להתמודד טוב יותר עם סיכונים ואילוצים, אם נחלק את הפרויקט לשלבים. נטפל במקביל בנושאים בעלי ערך גבוה וישימות גבוהה, וגם ביצירת מוכנות לשלבים הבאים.

חשוב מאוד לא להזניח את הארגון שלנו. לכל אורך התהליך, גם באפיון והגדרת הצרכים, גם בהדרכה והטמעה וגם בתפעול של הפורטל, צריך לזכור שהצלחה של הפורטל ומיצוי היעדים העסקיים שלו, מצריכים לא פעם להתאים תהליכים פנים ארגוניים, להתארגן בהתאם ולעשות את ה-switch המחשבתי אצל המשתמשים של הארגון. פורטל B2B מספק הזדמנויות עסקיות אדירות, וכל עובד בארגון הוא “שגריר” שלנו – לא לפספס את הנקודה הזו. גם ההטמעה של מדיה חברתית בפורטל, מחייבת היערכות מתאימה בתוך הארגון.


סיים קובי מגנזי עם הרצאה נוספת על שרפוינט ומחשוב ענן. מחשוב ענן הוא לא טכנולוגיה חדשה, אלא שינוי פרדיגמה – העברת חלקים שונים במחשוב הארגוני, כולל תשתיות, תוכנה ופלטפורמות, לשירות חיצוני שניתן לארגון על פי דרישה. לתפיסת מחשוב הענן יש השפעה על תפיסת המחשוב של הארגון, הגמישות שלו ועל ההיבטים הכלכליים של ניהול ה-IT.

מיקרוסופט מציעה פתרונות שונים בענן. פלטפורמת Azure מציעה תשתיות חומרה ותוכנה, שבהן הארגון יכול להשתמש כדי להקים SharePoint, וניתן גם להציע פתרון היברידי (חלק בענן וחלק בארגון). שירות BPOS מציע גרסאות חלקיות און-ליין של SharePoint, עם יכולות פיתוח מוגבלות, אבל נותן פתרונות בסיסיים טובים. אמנם אין היום פתרונות שלמים בשרפוינט, אבל יש פוטנציאל גדול כבר היום להקמת אפליקציות ושירותים מבוססי SharePoint בענן.


היה מעניין ואני מקווה שהשארנו טעם לעוד. נתראה בכנס הבא!


את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page