top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

סופרים וקוראים ברשת

בשנת 2009 פורסם מאמר תחת הכותרת “10 אמיתות נוראות על פרסום הספרים”, שעיקריו היו:

1. מספר הספרים החדשים המתפרסמים בארה”ב כל שנה הגיע לפיצוץ. בשנה זו עבר מספר הכותרים החדשים בארה”ב את המליון.

2. למרות זאת מכירות הספרים יורדות

.

3. המכירות של ספר ממוצע הן זעירות, ויורדות בהתמדה.

4. לספר יש פחות מ-1% סיכוי להגיע למדפיה של חנות ספרים.

5. הופך להיות קשה יותר ויותר לשווק ספרים.

6. מרבית הספרים היום נמכ רים דרך קהילות של הסופר והמו”ל.

7. מרבית שיווק הספרים היום נעשה ע”י הסופר ולא ע”י המו”ל.

8. אין אף תעשיה אחרת שבה יש כל כך הרבה מוצרים חדשים.

9. עולם פרסום הספרים נמצא במצב מתמיד של מהפכה.

המצב המתואר במאמר לא השתפר מבחינת הסופרים והוצאות הספרים, והצטרפות השחקנים החדשים – ספרים אלקטרוניים ו-Print on demand, רק החריפו אותו. במציאות כל כך כאוטית, הסופר נדרש לעשות הרבה מאוד כדי שהספרים שלו יימכרו וכדי להגיע לקוראים שלו. נוסף על שיטות מסורתיות לקידום ספרים (בעיקר יחסי ציבור בעיתונים ובתקשורת המשודרת), סופרים רבים מסתמכים על הרשת והזנב הארוך כדי להגיע לקהל שלהם.

היום נפוץ מאוד שסופרים מנהלים בלוג או אתר פרטי ודרכו מעדכנים את הקוראים שלהם לגבי פרסום ספרים חדשים, הרצאות והירהורים בכלל. תקשורת דומה נבנית ברשתות חברתיות, דרך פייסבוק וטוויטר. הם מפרסמים פרומו וידאו לפני שהספר יוצא לחנויות. למשל ניל גיימן, סופר שאני מאוד אוהבת, מנהל אתר אינטרנט (למעשה שניים), עם מידע מפורט על היצירות של הסופר, לוח אירועים, פורום קוראים ובלוג.

במקרה של סופרים מסויימים או ספרים מסויימים, הם לוקחים את האינטראקציה צעד אחד קדימה. במהלך השנים שבהם התפרסמו ספרי הארי פוטר, האתר של ג’יי קיי רולינג היה ממתק של חויית משתמש. בממשק מצוייר מקסים הוצג מידע על רולינג ועל הספרים, ושובצו בו הפתעות, משחקים, מבחנים ועוד דברים כייפיים שמשכו את המשתמשים מאוד (ועזרו להעביר את חודשי ההמתנה בין ספר לספר…).

האתר של רולינג - דף הבית


תעודת הצטיינות למבחן בקיאות בספרי הארי פוטר - באתר של רולינג


עכשיו האתר של רולינג עובר התאמה לקראת הספר הבא של רולינג, אבל היא כבר מפתחת אתר אינטראקטיבי חדש סביב העולם של ספרי הארי פוטר, בשם pottermore (בשלב בטא סגורה כרגע).

לצערנו, לא כל הסופרים הם ג’יי קיי רולינג עם תקציבים שלא נגמרים ובתקציבים נמוכים צריך לחשוב על פתרנות יצירתיים. כמובן שאפשר בתקציב מינימלי (אהממ, וורדפרס, אהמממ) להעלות אתר אישי ולשמור על קשר עם הקוראים. אבל לפעמים רוצים בכ”ז לייצר עוד ערך מוסף. השבוע גמרתי לקרוא ספר נהדר בשם “The Night Circus” מאת הסופרת ארין מורגנשטרן.

[אזהרת ספויילר]

בתום הספר, אתה (הקורא) מקבל כרטיס ביקור, שעל גבו כתוב:

אני מאוד התלהבתי מהחיבור לעולם המודרני שלנו (מדליק במיוחד כשמדובר בעלילה שמתרשת בסוף המאה ה-19). כמובן שהדבר הראשון שעשיתי כשהגעתי למחשב שלי, היה לשלוח מייל תודה על הספר. תוך דקות נחתה בתיבה שלי התשובה:

Thank you for your interest in Le Cirque des Rêves! If you are inquiring as to the itinerary of the circus, we apologize, but it is against our policy to disclose information about current or upcoming locations. Other inquiries will be responded to in as timely a manner as possible. Cheers, Erin

ככה בהשקעה קטנטונת, הסופרת הצליחה להאריך את חויית הקריאה ולחבר אותי כקוראת עוד יותר לספר שקראתי.

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page