top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

מקפצה. להשתין. על כולנו.

היום נתקלתי בשתי ידיעות שונות הקשורות בפוליו. הראשונה היתה בווינט, שמדווחת על החלטת ארגון הבריאות העולמי להכריז על מצב חירום במזרח התיכון, לאור התפרצות הפוליו:

ווינט - ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום במזרח התיכון

הפוליו בסוריה נבדק ונמצא שהנגיף שגרם לשיתוק הוא נגיף פוליו פראי שמקורו בפקיסטן. נשמע מוכר? כן, אותו אזור שממנו הגיע הנגיף שאותה בישראל, בהתפרצות השקטה שלנו.

הידיעה השניה היתה כתבה בנרג’, על עלות מבצע החיסונים “שתי טיפות”. עלות המבצע הסתכמה ב-35 מליון ש”ח, רובה סביב עליות של פרסום ולוגיסטיקה. עלויות החיסון, כזכור, זניחות ביחס להוצאה הכוללת הזו (פחות משקל למנת חיסון).

מכירים את זה שמישהו עושה משהו שמשאיר אתכם פעורי פה מול רמת הציניות והחוצפה? אז זה מה שפגשתי בקבוצת הפייסבוק המופלאה “אמהות אומרות לא לחיסון הפוליו המוחלש”. שם פרסם אבישי מתיה את הפוסט הבא:

image

בואו נבין מה קורה פה.

משרד הבריאות שלנו, יחד עם ארגון הבריאות העולמי, זיהו סכנה פוטנציאלית והחליטו, אחרי שלא ניתן היה לעצור את ההתפרצות השקטה בדרך אחרת, לפעול להשלמת חיסון בקרב אוכלוסייה שהנה המפיצה העיקרית של הנגיף. ההחלטה הזו (שתואמת את שיטת הפעולה הנהוגה במקרים אלו) התקבלה לאור התפרצות קודמת במצרים, הפוליו הנפוץ בפקיסטן וכעת מקבלת חיזוק בעקבות ההתפרצות בסוריה. זה אומר שיש פוליו ויש חולים בפוליו, שהפוליו מתפשט במדינות שסביבנו ושמי שאינם מחוסנים או אינם יכולים להתחסן נמצאים בסכנה.

לא פשוט לחסן מעל מליון ילדים בבת-אחת. זו פעילות מורכבת מאוד מבחינה לוגיסטית. זה דרש להפעיל את טיפות חלב לשעות ארוכות, לשכור כוחות עזר רבים, להפעיל את קופות החולים, להקים מערך דיווח וריכוז מידע מיוחד ועוד ועוד. החלופה? לא לעשות ולקוות שלא יהיו חולים. לא בדיוק חלופה שאנחנו, כאזרחי ישראל, מוכנים לקבל בתחום הבריאות או בתחומים אחרים בחיינו.

הקושי של חיסון מעל מליון ילדים גדל מכיוון שהחיסון אינו חובה. נדרשת היענות של ההורים שיקומו ויקחו את ילדיהם לקבל את החיסון. היו הורים שהבינו את החשיבות, היו כאלו שהתלבטו ולבסוף חיסנו. והיו כאלו שלא. ולמה לא?

מרגע שהחלו הדיונים לגבי קיום מבצע החיסונים נחשפנו כולנו לתעמולה קיצונית של מתנגדי חיסונים (היי! תראו מי כאן!) וספגנו מידע שקרי ומוטעה לגבי החיסון: שאין מחלה. שהחיסון מסוכן. שהוא לא נבדק. שהחיסון יקר אז מישהו מרוויח כסף על חשבון הילדים. שהחיסון זול, אז נותנים חיסון “זבל” לילדים שלנו. שאף מדינה מערבית לא מחסנת כך את ילדיה ולכן גם עלינו לא לחסן. שהוא גרם לשיתוק אצל ילדים שחוסנו. שמשרד הבריאות מסתיר מידע, משקר, מסכן את הילדים.

את המידע הזה הפיצו ומפיצים אנשים שמציעים לטפל בכל מחלה באמצעות מינונים מסוכנים של ויטמין C, שמעדיפים שהילדים (ואתם!) יהיו חולים בשעלת (בין 10 המחלות הקטלניות בעולם) רק לא לחסן אותם, שמציעים להם חיסון הומאופתי נגד פוליו, ועוד ועוד.

וההורים שמעו ובחרו שלא לחסן. לא כולם מתנגדים לכל החיסונים, ולא כולם הבינו בכלל במה מדובר. אבל חוסר האמון והפחד שעוררו בליבם יצר את התגובה הנפוצה הבאה: “אני לא מבין בזה, אומרים לי שזה מסוכן, אומרים לי שמשרד הבריאות לא אומר לי את האמת והילדים שלי בכלל מוגנים מפוליו, אז למה שאסכן את ילדי?”

אז המליונים שנדרשו מכספי המיסים שלנו לצורך פרסום המבצע לא נדרשו רק כדי ליידע את הציבור אודות המבצע, אלא נדרשו בראש ובראשונה כדי להתמודד עם התעמולה השקרית של אבישי מתיה וחבריו. ועדיין יש לו את החוצפה להתלונן על העלות. לא רק שאתה מסכן את האוכלוסיה בחשיפה לנגיף מסוכן, אתה מחייב את הממשלה להוצאות גבוהות לצורך שכנוע אנשים שאתה הסתת נגד החיסון ולבסוף אתה מתלונן על העלות הגבוהה?

(כאן הופיעה דעתי המתומצתת על הנ”ל שנמחקה בעצת עו”ד הבית)

 

ועוד כמה הערות:

1. בוויכוחים עם מתנגדים, כשהוצגו נתונים על מליוני ילדים בפקיסטן שקיבלו בדיוק את אותו החיסון שניתן בישראל, היו אנטיחיסוניסטים שביטלו את המידע הזה כי פקיסטן אינה מדינה מערבית ולכן זה “לא רלוונטי”. למה? כי הם ערבים? (פלג העיר לי, ובצדק, שזו טעות) אתם באמת חושבים שלפוליו משנה האם אתם אירופאים, אמריקאים, אסיאתיים או אפריקאים? נדמה לכם שיהודים מגיבים אחרת מערבים? ברפואה, בני אדם הם בני אדם.

2. טיעון מקסים אחר היה שאין סיבה לחסן כי שום מדינה מערבית אחרת לא מחסנת בחיסון המוחלש ולכן גם אנחנו צריכים להמנע ממנו. ובכן, שום מדינה מערבית אחרת לא נמצאת בשכנות למדינות מזרח תיכוניות מוכות פוליו. תשכחו מה”מדינה מערבית” – אתם לא בקנזס יותר. ישראל ממוקמת במזרח התיכון וככזו, היא צריכה להתמודד עם מה שהסביבה מכתיבה. גם אף מדינה מערבית לא הקימה חומת מגן נגד פיגועי טרור מהשטחים. אז מה?

3. כמות המידע שהיתה זמינה מרגע שהמבצע החל היתה יוצאת דופן. הלוואי שכל משרד ממשלתי היה מספק מידע בצורה הזאת. נכון, מדובר בגוף ממשלתי: כבד, מיושן… כשמתפרסם משהו חדש, הם לא מוציאים תגובה תוך חצי שעה. הם מפרסמים אותה תוך 3 ימים, אחרי שישבה וועדת מומחים. בהחלט יש (הרבה) מקום לשיפור, אבל המידע היה קיים והיה זמין לכל אורך הדרך. כך שהאמירה “משרד הבריאות מסתיר מידע” היא שקר גס בפני עצמו.

4. הסטטוס המדובר פורסם בקבוצה שמופעלת ע”י שירי גורמן, חברת הועד המנהל של עמותת “איזון חוזר” בראשות בעלה, יעקב גורמן. עמותת איזון חוזר, למי ששכח, היא אותה עמותה שתבעה את המדינה בבג”צ בדרישה לעצור את מבצע “שתי טיפות”. בית המשפט דרש מהם הוכחה לטענות שהחיסון מסכן את הילדים והם הודו שאין להם הוכחות כאלו ועקב כך משכו את התביעה. בהמשך טענו שהתביעה השיגה את מטרתה כיוון שהיא “העלתה למודעות” את החיסון המסוכן, סיכון שלא ניתן להוכיח. סיכון שלא קיים.

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page