top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

מכתב לחברי הכנסת שהצביעו בעד הצעת החוק לסינון אתרים

לא בהפתעה, רק בתחושת בחילה קלה, קראתי אתמול על העברת חוק הצנזורה באינטרנט בקריאה ראשונה. היום שלחתי מכתב לחלק מחברי הכנסת שהצביעו בעד הצעת החוק. לא טרחתי לשלוח לחברי הכנסת החרדים, יש לי הרגשה שזה ביזבוז של תעבורת רשת.

הנה תוכן המכתב:

שלום רב, שמי אדוה (מאזינה ברקע לשעבר)*, אני בת 35 ואם לשני ילדים קטנים, אם כי גדולים מספיק כדי להתחיל ולגלוש ברשת. אני עוקבת בדאגה רבה אחר גילגולה של הצעת החוק לסינון אתרים, המוכרת בשם 892. בדאגה רבה אף יותר שמעתי את החדשות על אישור הצעת החוק בקריאה הראשונה.


אני מודאגת, הן כאמא והן כאזרחית במדינה. אני מחנכת את ילדי לפי אמונתי ותפיסת עולמי. בין היתר, אני מלמדת את ילדי להפעיל חשיבה ביקורתית, להתמודד עם תכנים בעיתיים בערוצי הילדים בטלוויזיה, בספרים או בעיתונים. אני מלמדת אותם גם כיצד עליהם לנהוג בסיטואציות שונות. אין הבדל מבחינתי בין גלישה ברשת לבין פעילויות אחרות שהם עושים. בכל מקום היום יש להתמודד עם סכנות דומות (למשל – אינטראקציה עם אנשים זרים) ובכל מקום קיימת תופעה של חשיפה לתכנים בעייתיים. אני מקנה להם כלים להתמודד עם התופעות האלו – לא סוגרת אותם בבית ומנתקת את החשמל.


אינני מצפה – ואף אינני מוכנה – לקבל תכתיבים חינוכיים, מוסריים ואחרים מאיש, גם לא מהמדינה. תכנים שעשויים להיחשב הולמים בעיני שר התקשורת, או מי שלא יהיה ממונה על קביעת הקריטריונים, עשויים להיחשב בלתי הולמים בעיני – ולהיפך.

אני בהחלט מצפה מהמדינה להעביר את האינפורמציה הנדרשת לאזרחיה, לעודד או לחייב את ספקיות האינטרנט לאפשר להורים להפעיל סינון אתרים אם יבחרו בכך. למשל, הצעת החוק של חה”כ אלכס מילר, שנדחתה רק השבוע, היתה יכולה לקדם זאת. אולם הכפייה, הפטרונות, החדירה לרשות הפרט – כל אלו אינם נסבלים בעיני.

גרוע מכך, חוק סינון האתרים לא באמת יגן על ילדי. מכיוון שאי אפשר באמת להפעיל סינון אתרים יעיל, והתוצאה תהיה רשת מסורסת, אשר מצד אחד תמשיך להכיל תכנים פוגעניים ומצד שני תמנע גישה לתכנים חשובים אשר אין כל סיבה לחסום אותם. כמה זמן יעבור עד שילדי ילמדו כיצד לעקוף את הסינון? מעט מאוד. אני לא אשתמש בשירות סינון אתרים כזה, אפילו במחיר של כניסה לרשימות השחורות של משרד התקשורת, אשר מי יודע איזה שימוש ייעשה בהם.

אני דוחקת בך לעצור את ההליך המדאיג שמתרחש בכנסת בשנה האחרונה. חוקים כמו “חוק נתוני התקשורת” וחוק סינון האתרים המדובר, הנם חוקים דרקוניים, הפוגעים בזכויות הפרט של כולנו, אינם מידתיים ובעיקר – אינם נחוצים באמת. אלו חוקים שיפגעו בילדי, לא יסייעו להם. זוהי חקיקה שתעוות ותשבש את דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל ותהיה בכיה לדורות.

יש לך הזדמנות לעצור את זה עכשיו. הצביעי נגד.

בתודה,

אדוה (מאזינה ברקע לשעבר)


*לא באמת.

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page