top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

כמה באמת משתמשים במדיה חברתית?

בימינו נהיה מאוד פופולארי להספיד את הבלוגים, לקבור את web 2.0 ובכלל לסגור את הבאסטה וללכת הביתה. כל זה לא ממש עומד מול המציאות שרובנו חווים יום יום, של רשת חיה ותוססת. עכשיו אפשר לראות את זה גם במספרים.

הבלוג Groundswell מדווח על דו”ח עדכני של Forrester Research, הנוגע במידת השימוש ביישומים חברתיים ברשת בשנת 2008. לפי הפרסום, השימוש ביישומים חברתיים עלה בצורה משמעותית מהשנה שעברה. לטענת הבלוג Read Write Web, ממצאי הדו”ח משקפים את העובדה שהיישומים החברתיים הפכו למיינסטרים באינטרנט.

מה שמעניין הוא האופן שבו פורסטר בחרו לנתח את השימוש. כדי שלא להכנס למלכודות בסגנון זו ש-Hitwise נפלה בה לפני שנה, הם מדרגים את צורת השימוש באופן שמתייחס לסוגים שונים של תרומה ומעורבות. פורסטר מחלקים את מידת המעורבות במדיה החברתית לשש דרגות. (שימו לב שכל אחד יכול להשתייך למספר קבוצות, ולכן לא צריך לסכום את המספרים, אלא להתייחס למגמה):

  1. יוצרים (creators) – מי שכותבים בבלוג או באתר אינטרנט, מפרסמים פודקאסט, יוצרים מוזיקה או וידאו או כל יצירה מקורית אחרת ומפרסמים אותה.

  2. מבקרים (critics) – מי שמפרסמים ביקורות או סקירות על מוצרים ושירותים, מגיבים בבלוגים, משתתפים בפורומים או עורכים בוויקי.

  3. אוספים (collectors) – משתמשים ב-RSS, מדרגים באתרים, או מוסיפים טאגים באתרים או בלוגים.

  4. מצטרפים (joiners) – מנהלים פרופיל ברשת חברתית ומבקרים ברשתות חברתיות.

  5. צופים (spectators) – קוראים בלוגים, מאזינים לפודקאסטים, צופים בוידאו של גולשים אחרים, קוראים בפורומים או קוראים סקירות וביקורות של גולשים אחרים.

  6. לא פעילים (inactive) – לא משתתפים באף אחת מהפעילויות המפורטות לעיל.

סולם המעורבות במדיה חברתית

אני לא בטוחה שאני מקבלת לגמרי את החלוקה שלהם, אבל היא די טובה ומשקפת את הדרגות השונות של פעילות במדיה חברתית. מה שחסר לי בחלוקה שלהם זה בעיקר התייחסות לכל הנושא של lifestreaming (כלומר טוויטר ודומיו), שלא ברור לי האם צריך להכנס תחת “מצטרפים”, כהיבט נוסף של רשת חברתית, או גבוה יותר בסולם לכיוון של “מבקרים”, שמייצרים מיקרו תוכן משלהם.

מה אומרים המספרים?

הגרף הבא מתייחס לגולשים בוגרים בארצות הברית. (בוגרים = מעל גיל 18). לצערי אין לי גישה לדו”ח המלא, הכולל גם ניתוחים נוספים, אבל גם מהמעט שפורסם אפשר ללמוד הרבה. גישה למידע מפולח אפשר לראות ביישום שמוצג באתר של groundswell, שם גם אפשר לראות סטטיסטיקות שהתקבלו ממדינות אחרות.

סטטיסטיקות המעורבות במדיה חברתית בשנים 2007-2008

היקף הגולשים שאינם פעילים במדיה חברתית בארה”ב ירד מאוד מ-44% ל-25%, כלומר 75% מהגולשים – רוב מכריע – מעורבים במדיה חברתית. במדינות אחרות, למשל בקנדה או באירופה, מידת המעורבות עדיין עומדת על פחות מ-57%. יפן וסין (סקרים שבוצעו באזורים עירוניים בסין) עומדות על אחוזים דומים לארה”ב ואף גבוהים ממנה. קוריאה הדרומית שוברת את כל הגרפים, שם רק 7% מהבוגרים הגולשים אינם מעורבים כלל במדיה חברתית ברשת, ואחוז הגולשים שיוצרים תוכן מגיע ל-51%. אני תוהה עד כמה המספרים האלו אמינים, ואם כן, זה מרשים מאוד.

הפעילות שבה עוסקים רוב הגולשים (69%) היא פעילות של צופים. הפעילות האקטיבית הנפוצה ביותר (37%) היא פעילות של מבקרים: טוקבקיסטים, מגיבים בבלוגים וכותבים סקירות וביקורות. המספר הזה מאוד מחזק את הדעה שבדיקת ביקורות של גולשים אחרים הופכת לחלק בלתי נפרד מתהליך הקנייה של מוצר. ההצלחה של אתרים כמו אמאזון או זאפ, מראה שהדעה הזו אכן מבוססת.

גם אחוז הגולשים שיוצרים תוכן עולה, למרות שבהיקף הנמוך ביותר, מ-18% ל-21%. זה לא נתון מפתיע בעיני, כיוון שיצירת תוכן, כולל כתיבה בבלוגים, היא דבר שדורש השקעה, ולא מתאים למרבית הגולשים. עוד נתון שלא ממש מפתיע, הוא שאחוז הגולשים שיוצרים תוכן עולה ככל שהם צעירים יותר.

הייתי שמחה לראות סקר דומה לגבי הגולשים בישראל.

(עדכון: תיקון טעות. תודה biohazard )

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page