top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

כביש 1: תכנון 0

שדרוג כביש 1 יפגע קשות במבשרת ציון וישובי פרוזדור ירושלים.

מי שאין לו סבלנות לקרוא, מתבקש לדלג ישר לסוף. [עדכון – פרטים לגבי ההפגנה]

אני חושבת שאין אזרח בישראל שלא קרא או שמע פעם על תוכנית כזו או אחרת של הממשלה, ונד בראשו בתדהמה על חוסר המחשבה או חוסר ההתחשבות בצרכי האזרחים. זה דבר אחד כשאני קוראת את זה בעיתון לגבי משהו שלא נוגע לי ממש. זה דבר אחר כאשר מדובר במשהו שעתיד להשפיע עלי באופן ישיר ביותר.

בשבועות האחרונים, מתבררת לתושבי מבשרת ציון תמונה עגומה מאוד. ממשלת ישראל אישרה בתחילת אפריל את תוכנית השדרוג של כביש מספר 1, תוכנית שהוגשו נגדה מאות אלפי התנגדויות ע”י תושבי פרוזדור ירושלים.

מטרת התוכנית היא לשפר את הבטיחות ואת מהירות הנסיעה בכביש 1. היא כוללת, בין יתר הדברים,  ביטול גשר הראל וחפירת מנהרה מתחת לקסטל במקום העלייה המפורסמת; בניית גשר בעמק מוצא – הפעולות האלו “יישרו” את הנסיעה דרך הקסטל ועמק מוצא, עד העליות לירושלים. בדרך גם יהרס הנוף של הכניסה לירושלים ויחוסל נחל ארזה, ויחד איתם תחוסל איכות החיים של תושבי מבשרת ציון וסביבתה.

מבשרת ציון מונה כיום כ-30,000 תושבים, והיא נמצאת במקום המאפשר גישה נוחה יחסית הן לירושלים והן לתל-אביב, עבור משפחות רבות המחלקות את חייהן בין אזור ירושלים והמרכז. סביב למבשרת מספר ישובים קטנים יותר כגון בית זית, מוצא עילית ומוצא תחתית.


עם מימוש תוכנית השדרוג, תבוטל הכניסה המזרחית למבשרת (באזור מוצא) וכל התנועה היוצאת ממבשרת – לכל הכיוונים – תנוקז למנהרה אחת ותשתלב שם עם התנועה המגיעה מירושלים לכיוון תל-אביב. רק בהמשך הדרך, קרוב לאבו-גוש, ניתן יהיה להסתובב ולנסוע לכיוון ירושלים. המשמעות של שינוי זה תהיה שכל התנועה היוצאת ממבשרת ציון תצטרך להשתלב בכביש הראשי, דבר שיצור פקקי תנועה אדירים ביציאה ממבשרת ולמעשה בכל הישוב, בכל בוקר.

גם התנועה הנכנסת לישוב תהיה דרך אותן מנהרות. למעשה, כל התנועה המגיעה מכיוון המרכז והשפלה תתנקז לאותה מנהרה ממנה תהיה הכניסה היחידה למבשרת ציון. תושבי מבשרת, מוצא ובית זית שיגיעו מירושלים, יסעו עד אבו גוש, ושתלבו בתנועה המגיעה מתל-אביב. עבור רבים, מהלך זה יאריך את הנסיעה מירושלים למבשרת ב-8 קילומטרים נוספים, כחצי שעה לפחות בכל יום.

התוכנית הזו מחזירה את הישוב דור שלם לאחור מבחינת התחבורה. גם מבחינת הפקקים האדירים וגם מבחינת התחבורה הציבורית. ועד התחבורה הציבורית של הישוב עובד קשה כבר שנים כדי להגדיל את מספר האוטובוסים הבין-עירוניים שעוצרים במבשרת, והצליח להגיע יחד עם המועצה המקומית להישגים יפים. תוכנית השדרוג תביא לכך שאוטובוסים הנוסעים למרכז יצטרכו להאריך את נסיעתם ב-20 שדות כדי לאסוף נוסעים ממבשרת, ולכן מרבית קוי התחבורה הציבורית הבין-עירונית יפסיקו לעצור במבשרת. מי שירצה לנסוע לכיוון המרכז יצטרך לנסוע לירושלים, ויאריך את הנסיעה שלו בשעה תמימה.

זה המקום לציין שלמרות מחאות ודרישות, קו הרכבת המתוכנן מתל-אביב לירושלים אינו מתוכנן לעצור באזור מבשרת ולכן תושבי מבשרת, מוצא, בית-זית, קרית ענבים, הר-אדר, אבו-גוש, מעלה החמישה ועוד – יצטרכו כולם לנסוע לתוך ירושלים אם ירצו לנסוע ברכבת. במקום להציב תחנה לשירות תושבי פרוזדור ירושלים עם חניון גדול, וכך לצמצם כמות כלי הרכב, בפועל יצטרכו תושבי האזור לבחור בין נסיעה של חצי שעה לפחות לירושלים וחצי שעה ברכבת, או שעה לתל-אביב ישירות ברכבם. רוצים לנחש מה הם יעשו?

לתוכנית זו גם השפעה חמורה מבחינת בטיחות –המצב שבו יש כניסה אחת לישוב בן 30,000 אנשים, משמעותה שבכל מקרה בו הכניסה הזו תיחסם (עקב תאונה למשל), לא תהיה אפשרות לאמבולנסים ורכבי חירום נוספים להכנס ולצאת מהישוב. מדובר בסכנת חיים. רק דמיינו תרחיש של שריפת יער באזורנו, שיחייב 30,000 תושבים להתפנות דרך כביש אחד ויחיד.

כל מה שכתבתי הוא רק על קצה המזלג. המצגת המצורפת מפרטת את כל ההשלכות של תוכנית שדרוג כביש 1 על תושבי מבשרת ציון והסביבה. חשוב לומר – אני לא טוענת שאין צורך לשדרג את כביש 1. הוא בעייתי ולעיתים אף מסוכן. אבל צריך לעשות את זה באופן שלא יפגע בצורה כלכ כך קשה בעשרות אלפי אזרחים.

ביום ראשון הקרוב, 15/5, תתקיים במבשרת ציון הפגנה נגד תוכנית השדרוג. ההפגנה תתקיים בשעה 7:30 תושבי מבשרת ציון והסביבה מתבקשים להגיע להפגנה – הנוכחות שלנו חשובה מאוד.

ומכל קוראי הבלוג אני מבקשת: שתפו את הפוסט הזה, הפיצו אותו לכמה שיותר אנשים. לעיתונאים שבחבורה, אני פונה ומבקשת – אם יש לכם דרך לעזור לנו לעצור את התוכנית הזו, אנא, עשו זאת.

 

פרטים לגבי ההפגנה:

1. חניון הקניון סגור עד 08.30. תושבי מעוז ציון מתבקשים לחנות ליד המועצה; רצוי שתושבי מבשרת יגיעו ברגל מאזור כיכר חלילים.

2. נא להצטייד באפודה בצבע צהוב זוהר שיש לכל בעל רכב, בכובע ובמים.

07.30: התכנסות במגרש הכורכר ליד קניון הראל.

07.30-07.40: חלוקת שלטים ע”י סדרנים והליכה לגשר ולסביבתו

07.40-08.30: הפגנה בגשר הראל

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page