top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

ולתוספת?

אני משתמשת בכרום מאז גירסה 2 שלו – הראשונה היתה בוסרית מדי לטעמי. לפניו השתמשתי בפיירפוקס, בתקופה שבה לפחות בישראל היתה דומיננטיות מיקרוסופטית מוחלטת. פיירפוקס היה בעיקר דפדפן לגיקים, אנרכיסטים ושונאי מיקרוסופט. שנת 2010 היא השנה שבה הדפדפן כרום הפך להיות שחקן משמעותי בזירה האינטרנטית, ורבים מחברי – שלא הייתי חושדת בהם כגיקים – עוברים גם הם להשתמש בו.

אחד השיפורים המשמעותיים השנה היה הוספת היכולת להתקין תוספים (extensions) שירחיבו את יכולותיו הבסיסיות ויעשירו את חווית הגלישה, בדומה למה שפיירפוקס מציע מזה שנים. עם הכניסה למטריקס, כשקיבלתי את המחשב החדש שלי (Lenovo X201 חביב מאוד), ההתקנה של כרום לוותה כמובן באיתור רשימה של תוספים שמשפרים את חווית הגלישה שלי. חלקם ברמה כזו שתהיתי איך אפשר בלי. אז תרשו לי לספר לכם על התוספים החביבים עלי, לשימושכם:

  1. Adblock – חוסם הפרסומות המוכר מותאם לכרום. אם לא השתמשתם בחוסם פרסומות עד היום, אני מזמינה אתכם להתקין אותו ולהכנס ל-ynet. לפתע תגלו שיש שם גם תוכן.

  2. Chrome IE Tab Multi – לכל אותן הזדמנויות בהן אתם נתקלים באתר שלא יודע לתמוך בכרום (כן, יש עוד כמה כאלו…), לחיצה על התוסף החביב הזה תפתח מחדש בתוך הלשונית בכרום כען דפדפן אקספלורר עם הלינק שבו היית. שני דברים מוצלחים בתוסף הזה על פני תוספים דומים אחרים: ראשית, אם הזדהיתי לאתר עם שם וסיסמה, או הייתי באמצע תהליך כלשהו (נגיד תוצאות חיפוש), אוכל להמשיך בדיוק מאותה נקודה. שנית, אם תוך כדי גלישה צריך לפתוח חלון (או חלונית) נוספת של אקספלורר, היא תיפתח כלשונית נוספת בתוך הלשונית של כרום. נשמע מסובך קצת, אבל זה מאוד מוצלח ונוח.

  3. Disconnect – תוסף מצויין עבור מי שחרדים לפרטיותם. בכל אתר אני גולשת אליו, התוסף מזהה אם יש צד שלישי כלשהו שמנסה לשלוף מידע עלי ומנטרל אותו. כיום התוסף תומך בנטרול של גוגל, פייסבוק, טוויטר, דיגג ויאהו!, וכן מאפשר להפסיק את הפרסונליזציה של חיפושים. בכניסה לדף התוסף מציג כמה חסימות בוצעו, וניתן לשחרר את החסימות ע”פ רצוני. להפתעתי, מעט מאוד מחווית הגלישה שלי נפגעה בתהליך הזה, אב הרווחתי, כאמור, עוד טיפה פרטיות.


Facebook Photo Zoom – תוסף מעולה למי שמבלים הרבה בפייסבוק. כל מה שהוא עושה, זה במעבר של העכבר מעל תמונה, הוא מציג חלונית “מרחפת” שמציגה את התמונה מוגדלת. זה עובד גם לתמונות באלבומים וגם לתמונות פרופיל, והופך את חווית השימוש בפייסבוק למשופרת וקלילה.

  1. Short Link Getter – למצייצים מביננו, ובכלל לעת מצוא – מי שרוצה כתובת מקוצרת לדף, יהנה מהתוסף הזה. פרט להמרת כתובת הדף לכתובת מקוצרת של http://j.mp, הוא גם בודק האם הדף נמצא באתר שמספק בעצמו כתובת מקוצרת (כמו wordpress או youtube), ומאפשר להשתמש בכתובת המקוצרת המקורית של האתר.

  2. AddThis – Share & Bookmark – ואם דיברנו על פייסבוק וטוויטר, התוסף הזה של AddThis חוסך כל מני פתרונות אחרים שנעזרתי בהם בעבר, כדי לאפשר שיתוף של דפים תוך כדי הגלישה, לפלטפורמות שונות. ההפעלה מאוד פשוטה – לוחצים על הסמל כדי לקבל רשימה של שירותים דרכם ניתן לשתף, ומקבלים את המסך הרלוונטי לשירות שנבחר. כל אחד יכול להתאים לעצמו את השירותים שיופיעו ברשימה – אני בחרתי את פייסבוק, גוגל רידר, וורדפרס וטוויטר. בנוסף אפשר לפתוח רשימת ענק של שירותים נוספים, כולל דלישס, דיגג, גוגל באזז, טמבלר, ועוד.

  3. Super Google Reader – אני לא יודעת כמה מכם עדיין משתמשים בקורא RSS (אם בכלל השתמשתם). אני עדיין מוצאת שזה הכלי הכי טוב מבחינתי לעקוב אחרי תכנים ברשת. מי שקורא כמויות גדולות של תוכן יכול לחסוך זמן ע”י קריאה מהירה של הפריטים אחד אחרי השני. הבעיה – יש פידים שמציעים רק מידע חלקי, וכדי לקרוא את הפסט המלא אין ברירה אלא לפתוח את הפוסט באתר. התוסף השימושי הזה פותר את הבעיה. הוא מאפשר להציג בתוך גוגל רידר את כל תוכן הפוסט, או להציג את הדף עצמו מבלי לצאת מקורא ה-RSS. אפשר להפעיל את הפונקציה הזו עבור כל פוסט בנפרד, או להגדיר עבור פידים בעיתיים שתמיד יציגו את המידע בצורה מסויימת. (עדכון: כמעט ושכחתי, תודה לידידי איתן קלינמן שעשה לי היכרות עם התוסף השימושי הזה)

  4. וסיום עוד שני תוספים – Google Mail Checker ו-Google Reader Notifier שמציגים כמה פריטים מחכים לי בג’ימייל ובגוגל רידר בהתאמה. למען האמת, כיום הם פחות מועילים מאשר היו בעבר. זה של ג’ימייל מכיוון שאני משתמשת ב-priority inbox ואילו התוסף מציג את כמות הפריטים הכוללת בתיבה; וזה של גוגל רידר בגלל שביום טוב אני מצליחה לרדת מתחת ל-200 פריטים שלא נקראו, אז זה לא ממש משנה אם יש לי כרגע 350, 670 או מעל 1000 פריטים… כך או כך, אני מוצפת.

להורדה של תוספים לכרום שלכם, לכו ל-chrome web store.בדרך, כשאתם משוטטים באתר, אני מציעה לבקר גם בגלריית ה-Themes ולמצוא משהו חדש שהדפדפן שלכם יוכל ללבוש, להנאתכם. אני למשל בחרתי השבוע את הסגול הנחמד הזה.משתמשים בתוספים שווים לכרום? ספרו לי עליהם. ויותר מכך – איזה תוספים שווים הייתם רוצים?

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page