top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

המדינה הביריונית

שמעתי היום סיפור שהרגיז אותי. בתוכנית יהיה בסדר בגלי צה”ל, עלה לשידור הורה שבנו נולד בלידת בית. משרד הפנים מסרב לרשום את הילד, והיום בגיל ארבעה חודשים הוא איננו רשום, אין לו מספר תעודת זהות והוא אינו יכול לקבל שירותים רפואיים ואחרים.

הסיבה – אחרי הלידה בחרו ההורים שלא לטלטל את עצמם ואת היילוד לבית החולים. במקום זה הזמינו הביתה רופא ילדים שבדק את התינוק, וגם סיפק להם מכתב שבו הוא מפרט שבדק את התינוק אחרי לידתו בית הוריו. אלא מה, הרופא לא ציין שבדק גם את האם, והמיילדת היא לא מיילדת מורשית מטעם משרד הפנים הבריאות ולכן משרד הפנים לא מסכים להתייחס לילד כאל בנה של היולדת.

משרד הפנים לא מוכן לשמוע את עדויותיהם של הרופא ושל המיילדת. מבחינתו הוא לא מדבר עם ההורים. הם צריכים לפנות לבית משפט ולהביא צו של שופט לפיו הילד הוא אמנם בנם של בני הזוג. איזה טירטור מטורף. אני פשוט לא מצליחה להבין את הגישה הזו. כלומר, אני יכולה לנחש מה הלך המחשבה של הפקידים – אולי הזוג הזה גנב את היילוד ומתחזה כהוריו. אבל ברצינות, אי אפשר לפשט את התהליך הזה ולהתנהג כמו בני אדם?

האבא דיבר מתוסכל וסיפר שאת הכל הם עשו בתום לב, בהתאם להנחיות שהם קיבלו (בעל פה). הלכתי לאתר משרד הפנים וחיפשתי את ההנחיות הרלוונטיות. יוק. אין שום התייחסות לאפשרות של לידת בית.

גם קצבאות הביטוח הלאומי אינן מותירות הרבה ברירה, אלא אם נוח לכם לוותר על מאות שקלים שאתם זכאים להם. דמי הלידה משולמים אך ורק ליולדת שילדה בבית החולים, או אושפזה בבית החולים מיד לאחר הלידה. מה הקשר לבית החולים? הרי הזכאות היא ליולדת וליילוד. מדוע שלא יועברו דמי הלידה האלו גם למי שילדה בביתה, ונבדקה אחר כך על ידי רופא ילדים?

הביריונות הזו, שבעזרתה המדינה מחייבת יולדות להגיע לבתי החולים, היא שערורייתית. כבר כמה שנים נעשה מאמץ על ידי גופים שונים לשנות את ההתייחסות בישראל לנושא לידות בית. מנגד פועלים גופים חזקים ובראשם בתי החולים, שמרוויחים סכומי כסף נאים על כל יולדת (המדינה מעבירה כמה אלפי שקלים על כל לידה). לא סתם משקיעים כל כך הרבה במחלקות היולדות. מדובר במחלבת כספים מצויינת.

אני לא מאמינה שהסיבה היא הסכנה בלידות הבית. יש די והותר מחקרים בעולם היום שמראים כי לידות בית בהריונות בסיכון נמוך, אינן מסוכנות יותר מאשר לידות בבית חולים. וכמובן, לידה בבית חולים אינה תעודת ביטוח. עם צוותים רפואיים חסרים, עומס אדיר בחדרי הלידה והנטייה להתערבויות מיותרות, יש לא מעט לידות שמסתבכות – לא בטוח אם זה היה קורה גם בלידת בית. ואני אפילו לא מתחילה לדבר על היקף הניתוחים הקיסריים המיותרים.

אין שום בעיה לאפשר את לידות הבית, תוך כדי מתן מנגנוני בקרה ופיקוח מתאימים. למשל, אם את אותם אלפי שקלים שמשולמים לבית החולים, יאפשרו להוציא על השימוש בשירותי רפואה ומיילדות רלוונטיים בבית או במרכזי לידה. אני לא יודעת מה הסכום הנוכחי, בעבר הוא עמד על 6000 ש”ח בערך. זה די והותר בשביל לממן מיילדת, רופא פרטי ואפילו אמבולנס שיעמוד בהיכון, למקרה שיש למהר לבית החולים. את הכסף לא חייבים לשלם להורים. אפשר שהוא יעמוד לרשותם (כמו כספי המענק של החיילים המשוחררים), וישולם ישירות לבעלי מקצוע רשומים ומאושרים – כך גם יהיה פיקוח על גובה התשלום, וכולם ירוויחו.

אני חושבת שהסיבה להתנהלות הנוכחית היא שמרנות של משרדי הבריאות והפנים מחד, ולחץ מאסיבי מצד בתי החולים מאידך. ויותר מכל, סוג של פטרונות המדינה, שחושבת שהיא יכולה לקבוע לאזרחיה הכל, החל מהאופן שבו יוולדו, המשך בצורת החינוך שיקבלו וכלה באופן שבו ייקברו.

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page