top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

איפה הכסף

אומרים ש”מוטב מאוחר מאשר לעולם לא”, כך שאני לא חייבת לכעוס על עצמי שלקח לי כל כך הרבה שנים לתפוס שענייני המשפחה דורשים ניהול בדיוק כמו כל דבר אחר. כמובן, התקציב המשפחתי הוא הראשון.  במחשבה שניה, “לקח לי זמן לתפוס” זה לא ממש מדוייק. אולי נכון יותר לומר “הדחקתי נמרצות”.

כי זה מתסכל, מעצבן, מסובך.

כי זה לא פרויקט שאני עושה לבד אלא הוא מחייב שיתוף פעולה יומיומי עם יתר בני המשפחה. וזה, כידוע, קשה יותר.

כי זה דורש לחשוב כל הזמן על כמה כסף אפשר או אי אפשר להוציא.

כי זה דורש ויתורים.

כי זה נורא דומה לדיאטה.

אבל כמו שהגעתי להכרה ששמירה על המשקל שלי תורמת בסה”כ לאיכות החיים שלי, כך גם עם התקציב המשפחתי ולכן בלית ברירה נכנסתי לעובי הקורה ולקחת את זה, כהרגלי, כפרויקט.

זו לא הפעם הראשונה שאנחנו מנסים להתאפס על ההוצאות שלנו. יש כל מני שיטות ורעיונות. אני חיפשתי שיטה שתאפשר לי לעשות כמה דברים: ראשית, להיות מסוגלת לקבל בכל רגע נתון תמונה כמה שיותר מדוייקת של מצב החשבון ושל העמידה בתקציב. שנית, כלי שישמש לא רק לתיעוד ותחקור לאחור, אלא גם יאפשר לי לקבל החלטות ברגע נתון לגבי האפשרויות שיש לי לגבי ההוצאות שלי. ולבסוף, חיפשתי משהו שיאפשר גם לבעלי חסר הסבלנות לתעד בקלות ובמהירות את ההוצאות שלו בלי שאצטרך כל הזמן לבקש ממנו חשבוניות וכו’.

בעבר השתמשתי באקסל סופר משוכלל שבניתי. הוא אפשר לי לנהל תקציב, לתעד הוצאות ביחס לתקציב ולקבל סיכום חודשי ושנתי. זה היה מופת של מספרים וסטטיסטיקות ולתחזק אותו היה עבודה במשרה מלאה. אבל לא הרגשתי שאני מקבלת ממנו הרבה תועלת, למעט העובדה שבגלל שהתעסקתי כל הזמן כל כך הרבה בנושא של הכסף, פיתחתי נטייה לקמצנות וכך חסכתי.


בסיבוב הנוכחי החלטתי שחייבת להיות דרך יותר טובה. ניסיתי ובדקתי כל מני תוכנות ואפליקציות, ולבסוף הגעתי דרך הבלוג המצויין השקל, לתוכנה שנראה כי היא נותנת מענה לכל מה שרציתי. התוכנה נקראת You Need A Budget (או בקיצור YNAB). היא מאפשרת לנהל 3 ישויות עיקריות: 1. תקציב – לכל חודש מגדירים, בחלוקה לקטגוריות, כמה כסף מוקדש לכל נושא. 2. חשבונות – אני מנהלת חשבון בנק אחד, 2 ארנקים (שלי ושל בעלי) ושני כרטיסי אשראי (כנ”ל). 3. טרנזקציות – בכל פעם שמוציאים כסף מאחד החשבונות, מציינים לאיזו קטגוריה בתקציב זה רלוונטי.

בנוסף, יש אפליקציה חינמית שמתחברת לתוכנה ומאפשרת להזין את הטרנזקציות בלבד תוך כדי שרואים מה מצב התקציב בכל קטגוריה. קל מאוד לראות את התקציב וכמה ממנו נוצל וכן יש כל מני דוחות שמאפשרים לנתח את המידע.

המידע נשמר כולו בענן, מה שאומר שאחרי שמעדכנים משהו במחשב או באפליקציה שלי או של בעלי, זה מיד מתעדכן בכל המקומות. כלומר, אני רואה בזמן אמיתי מה המצב שלי וכמה תקציב יש לי בכל קטגוריה. זה מאפשר לי לתכנן את ההתנהלות שלי קדימה ולא רק לנתח בדיעבד מה עשיתי. האפליקציה פשוטה ונוחה, וזה עזר לי לעבור את המשוכה השלישית והחשובה, של עדכון ההוצאות של בעלי, גם בלי שאצטרך כל הזמן לשאול ולנדנד, כפי שעשיתי כשניהלנו את ההוצאות באקסל. הוא מכניס לאפליקציה ואני מיד מקבלת את העדכון אלי.

לתוכנה יש גרסת נסיון ל-34 יום, שמאפשרת שימוש מלא בכל היכולות. אחר כך היא עולה 60$, אבל לטעמי זה שווה כל אגורה. אם אתם מחליטים לקנות, אתם מוזמנים לקנות דרך הקישור הזה, שנותן לכם (ולי) הנחה של “חבר מביא חבר”.

עדיין לא נטשתי לגמרי את האקסל שלי. השתמשתי במידע שחילצתי בחשבונות הבנק ומגליונות תקציב קודמים, כדי לתכנן את התקציב השנתי ולגזור ממני תקציב חודשי שיהווה בסיס. באותה הזדמנות תיעדתי בגליון כל מני דברים כמו רשימת הקרנות ותוכניות הביטוח שלנו, תכנון עתידי לשימוש בקרנות השתלמות ועוד. שיהיה רשום במקום אחד מרכזי. בחודש האחרון מצאתי את עצמי אחת ליומיים-שלושה נכנסת לאתרים של הבנק וחברת האשראי כדי לבדוק האם יש הוצאות (או הכנסות) שעלי לתעד. אני מעריכה שבהמשך אפשר יהיה להוריד את זה לאחת לשבוע.

ועכשיו, כמו בדיאטה, המשימה הקשה באמת: להתמיד.

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page