top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

איך זה שמדעת?

עודכן: 16 בנוב׳ 2019

יש בחיים דברים שהם מתוכננים. כמו ללכת ללמוד, כמו להתגייס לצבא, כמו להתחיל משרה חדשה אחרי תהליך של ראיונות ומבחנים. ויש אירועים שרק בדיעבד אפשר לזהות אותם. לפעמים משהו קטן, החלטה בלתי חשובה, אירוע כזה או אחר – פותחים בפניכם דרך חדשה לגמרי. כמו להתאהב. כמו לנסות את המשחק הזה רק לחמש דקות.

בקיץ 2013 צלצלה אלי חברתי קרן לקיטור משותף על המהומה בנושא מבצע שתי טיפות. “יש באינטרנט אנשים שטועים!” “צריך לעשות משהו!”. זה נגמר בהקמת קבוצת “הורים מדברים על חיסון הפוליו”, קבוצה שפעלה במהלך כל המבצע בסיוע של קבוצת מתנדבים (מדהימה) שהתגבשה ובשיתוף עם רופאים ממשרד הבריאות שסייעו לנו לענות על עשרות – ואף מאות – שאלות ביום. זו היתה תקופה אינטנסיבית מאוד, לא קלה, אבל מלאת סיפוק.

המבצע נגמר והחבורה שנאספה בעקבותיו נשארה מגובשת. אירוע הפוליו נגמר, אבל הרשת עדיין מלאה בשאלות של הורים על חיסונים שונים ובדיסאינפורמציה בהקשר אליהם. התחושה שאיתה התחלנו בקיץ, ש”צריך לעשות משהו” רק התגברה. נחשפנו יותר ויותר לתנועת ההתנגדות לחיסונים ולאופן שבו תיאוריות מופרכות ורעיונות מוזרים זורמים להם מחו”ל – בעיקר מארצות הברית המטפחת קהילת אנטי-ווקסרים משגשגת – ומוצאים להם מקום פה בארץ. לפעמים בגלל אג’נדות שונות; לפעמים בגלל אפקט דאנינג-קרוגר שגורם לאנשים אינטליגנטים להניח שהם מסוגלים להבין בקלות מחקרים ומסקנות מדעיות, בעוד שלרוב אין להם את הכלים אפילו להבין איפה טעו; ומסיבות רבות ומגוונות נוספות. הבנו איך בעזרתם האדיבה של פייסבוק ויוטיוב נוצרו קהילות שבהן הורים ניגשים לנושא החיסונים בחשש גדול והולך, לא בגלל שיש סיבה אמיתית לכך, אלא בגלל שהם מוצפים בשמועות והפחדות חסרות בסיס – ומתקשים למצוא מידע מבוסס ולקבל תשובות מהימנות בסביבות האלו.

מכיוון שכולנו חובבי מדע, חוקרים או אנשי רפואה, הטריד אותנו לא פחות האופן בו מתחברת אופנת ההתנגדות לחיסונים למגמות של הכחשת מדע ובורות בכלל. חוסר ידע וחוסר הבנה לגבי מנגנונים בסיסיים של ביולוגיה, כימיה ופיזיקה, שמובילות לתפיסה מוזרה מאוד של העולם הסובב אותנו.

מפה לשם, החלטנו שאנחנו רוצים לעשות משהו יותר רציני בנושא. החלטנו שאנחנו רוצים לתת לאנשים את הכלים לקבל החלטות הקשורות לבריאות שלהם ושל בני משפחתם בצורה שתתבסס על מידע אמיתי, אמין, מדעי, מדוייק. רצינו לספק חלופה לדיסאינפורמציה שקל כל כך למצוא. החלטנו לעסוק בכל ההיבטים של חינוך – לפרסם מידע ברשת, לספק תשובות לשאלות, להעביר הרצאות. החלטנו להקים את עמותת מדעת וכך קרה שלקחתי על עצמי, באהבה רבה, את תפקיד ניהול העמותה.


לוגו מדעת

לייעוץ בנושא חיסונים, שמקיפה היום עשרות מומחיות ומומחים ברפואה ומדע ומתנדבים שונים שעוזרים לנהל את הקבוצה (שכבר מונה כ-10,000 חברים!), המקום היחיד ברשת בו ניתן לקבל תשובות בנושא חיסונים שהן מבוססות מדע בלבד. הקמנו מערך של מרצים שנותן הרצאות בכל הארץ, הן לצוותים מקצועיים והן לציבור הרחב. והתחלנו במשימה של הנגשת המידע על החיסונים והקמת מאגר מידע מפורט, נגיש ובעיקר – מדוייק.

כל הדברים האלו לא פשוטים כלל, כשמסתמכים על מתנדבות ומתנדבים בלבד וכשהכל נעשה במקביל לעבודה במשרה מלאה ועל בסיס תקציב אפסי (אשכרה אפסי. מדינת ישראל מספקת לעמותות בראשית דרכן מסלול מכשולים מרשים מאוד). מצד שני, העמותה אספה אליה כמה עשרות אנשים חדורי אידאולוגיה ומוטיבציה וקהילה נהדרת של פעילים ומתנדבים. לאט לאט, אנחנו גדלים ומצליחים.

השבוע אנחנו משיקים את הסנונית הראשונה של אתר האינטרנט החדש שלנו: פורטל חיסונים מקיף ומפורט, המכיל את כל המידע על שגרת החיסונים בישראל, החל משגרת חיסוני הילדות וחיסונים לנשים בהריון, דרך חיסוני שגרה למבוגרים וכלה בחיסוני מטיילים ועוד חיסונים שאינם חלק מהשגרה.

תהליך הכתיבה היה ארוך וקפדני. בניצוחם של קרן ואדם, המנהלת המקצועית של העמותה ומנהל התוכן שלה בהתאמה, וצמד האחים שלי לניהול העמותה, בדקנו כל פיסת מידע וכל נתון, הלכנו למקורות מדעיים ולגופי הבריאות הגדולים בעולם. כתבנו על כל חיסון והמחלות שהוא מגן בפניהן, על ההרכבים שניתנים בישראל ועל השמועות הנוגעות לחיסון. הצמדנו גם מידע עבור אנשי מקצוע בהקשר לכל חיסון.

אני מאוד מאוד גאה בתוצאה העשירה והמוקפדת של העבודה הזו. אני גאה בכותבים ובעורכים ובכל המתנדבים שהשקיעו שעות בהזנת התוכן (לפעמים יותר מפעם אחת) ובבדיקות של האתר. אני אסירת תודה לשתי המלאכיות שהתגייסו לסייע לנו – כרמי אהוביה שנתנה לנו מכישרונה למיתוג העמותה ועיצוב האתר ודניאלה הראל שתפקדה כמיילדת של האתר והפעילה את קסמיה הטכנולוגיים.

מה שנשאר זה רק להזמין אתכם לבקר בפורטל החיסונים שלנו. ברוכים הבאים!

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page