top of page
  • תמונת הסופר/תאדוה לוטן

אטקינס ואני

מי שיעשה חיפוש על “low fat diets” ימצא שלל כותרות שמכריזות על כישלון השיטה, ועל כך שאינה עומדת במה שמצופה ממנה. זה נובע מכמה סיבות עיקריות:

הראשונה היא שמחקרים רבים מתייחסים לדיאטות דלות מאוד בשומן, כלומר כאלו שבהן רף צריכת השומן מגיע עד 10% מסך צריכת הקלוריות היומית. אלו אכן דיאטות מאוד חריפות ומסוכנות, ואני מתנגדת להן (מה גם שזו דיאטה שבה שוב סובלים. מה פתאום).

השניה היא שבדיאטה דלת שומן תלו הרבה מאוד תקוות מבחינת ההשפעה שלה על הבריאות. אז מסתבר שאין שום פתרונות קסם. דיאטה דלת שומן לא תהפוך אותנו בריאים בן לילה. היא לא תעלים את הסיכון למחלת לב ולא תרפא מסרטן. כמו כל דבר בחיים, מדובר תמיד בשילוב של הרבה גורמים. זה לא רק כמה שומן אוכלים או איזה שומן אוכלים, אלא זה קשור בסך התזונה שלנו, בפעילות הגופנית שאנחנו עושים, בהסטוריה הרפואית שלנו, בגורמים סביבתיים שונים ועוד.

לסיבה השלישית אני קוראת “מלחמות הדיאטה”. בדיאטות יש כל מני תפיסות, חלקן קיצוניות יותר וחלקן פחות. שתי תפיסות שמנוגדות מאוד זו לזו הן התפיסה של דיאטה דלת שומן (וחופשית מבחינת צריכת פחמימות) ודיאטה דלת פחמימות (עשירה בחלבונים). השיטה האחרונה, שאותה מובילה דיאטת אטקינס בתור הקיצון, היא מאוד פופולארית בצורות יישום שונות. מן הסתם, מחקרים שמנסים להוכיח את הצלחת האחת, עושים זאת גם על ידי ביטול השניה.

הדיעה שלי בנושא היא שאין דיאטה אחת או גישה אחת שהיא נכונה. זה מאוד משתנה בין אדם לאדם, לפי הצרכים שלו והנטייה האישית שלו. אני מאוד מתנגדת לקיצוניות.

את אטקינס ניסיתי לפני כמה שנים. זה נשמע מאוד מפתה: אוכלים סטייקים והמבורגרים כמה שרוצים, אגוזים וגבינות שמנות. שחיתות בלתי פוסקת, והתוצאה היא שיורדים במשקל. אחרי חודש וחצי התגאיתי בירידה של 7 ק”ג. לא הייתי רעבה, רק קצת חלשה. מאוד מאוד חסרו לי המאכלים שהתרגלתי אליהם כל חיי: לחם, ירקות, פירות. כשמצאתי את עצמי יום אחד פורצת בבכי מול מישמש, הבנתי שזו לא דיאטה מתאימה עבורי.

חזרתי לאכול רגיל, ואחרי שלושה חודשים החזרתי את כל המשקל שירד, עם ריבית קצוצה – ההרפתקאה הזו עלתה לי בתוספת של כמעט 4 ק”ג נוספים.

המסקנה שלי מההתנסות הזו היתה שכל דיאטה שאבחר בה, חייבת להיות כזו שאוכל גם לחיות איתה אחר כך. אני לא מאמינה שיש כזה דבר “דיאטה לירידה במשקל”. לגוף יש נקודת איזון מסויימת, ואם המטאבוליזם שלו יהיה תקין וצריכת הקלוריות נכונה (לא גבוהה מדי, לא נמוכה מדי) – הוא יגיע לאותה נקודת איזון, וייעצר בה.

לכן, דיאטה דלת פחמימות ועשירה בחלבונים היא דיאטה שאישית לא הייתי מסוגלת לעמוד בה לאורך זמן – ואני גם לא רוצה. מצד שני, מי שאינו חולה פחמימות כמוני, ולא תהיה לו בעיה לחיות לאורך זמן עם מעט מאוד פחמימות, בהחלט יכול לבחור בגרסאות המאוזנות של הדיאטות האלו.

את הבלוג שלי אני מנהלת למעלה מעשור וכתבתי בו על שלל נושאים: מקצועיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים ואפילו כאלו שקשורים לתזונה ודיאטה.

אני יועצת עסקית-טכנולוגית והמומחיות שלי היא לחבר את היעדים העסקיים של הארגון עם הצרכים האמיתיים של הלקוחות על מנת לייצר את הפתרון הטכנולוגי הנכון והחדשני שהארגון יוכל ליישם ביעילות. אני מתמחה בדיגיטל וחווית לקוח, אדפטציה של הארגון לעידן הדיגיטלי - והרבה יותר מזה. אני גם חובבת נלהבת של מדע, טכנולוגיה, היסטוריה ומדע בדיוני. אני מעבירה הרצאות העשרה בנושאים האלו ובנוסף אני מנחה פאנלים ואירועים. והאם ציינתי שאני מנכ"לית בהתנדבות של עמותת מדעת? 

053_edited.jpg

אדוה לוטן

פוסטים אחרונים
bottom of page